Thursday, June 30, 2016

IDYLLE

IDYLLE
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Aalbessen “


Om aanvankelijk een eigen beweging te volgen lees ik
eerst de halmen tot een bootje, proef ik de toffeesmaak
van het gras, beluister ik de laatste lucht naar
een nazomer.

Ik heimwee het geluk, draag voltooid mijn bessen, aap
Spreeuwen na in hun acrobatiek. Ik bedrijf de liefde
dronken met een ieder die ik zie. Iedereen is per
slot van rekening even gelukkig met mij?

Op het water ketst de steen zich vele malen een
herhaling zover de arm zich strekt, terwijl de diepte
zich in duisternis doet bepalen, de Kokerjuffer,
de Watertor, de Kikker insgelijks.
  
Bomen worden mettertijd hun schaduwen en
vereenzamen hun kroondomein. Het kijken
verlangzaamt naar een simpeler stilte.

Niets beheerst zich volmaakter dan deze
afloop, dit voleinden dat zich herinnert
als een speelkwartier de bel na de pauze.
Een kind stoeiend zoals hij het plein
en de bal beleefde.


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 30 juni 2016
Houtdruk @ Inez Odijk " Gras "












No comments: