TERRA INCOGNITA
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Gezien “
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Gezien “
Na zoveel jaren na
het overlijden van mijn moeder
Zij
zocht zich rot, zij zocht zich rot naar een God en ik
bewandelde die weg met haar mee. Niet uit houvast
of het geloof dat er ergens nog een echte Vader was,
eerder dat elke raaklijn mijn herkenning schetste
bewandelde die weg met haar mee. Niet uit houvast
of het geloof dat er ergens nog een echte Vader was,
eerder dat elke raaklijn mijn herkenning schetste
als
ware ik zelf een Terra Incognita.
Zij
was eveneens bezeten van de natuur, maar bang
als een kind als de vorst de knoppen van de bomen
als een kind als de vorst de knoppen van de bomen
vroor
het gedaan zou met de lente. Ik wanhoopte niet,
beriep
mij erop dat elk nieuw ontkiemen sterker
was
dan zij haar beoogde.
Zij
hield niet van het Franse frivole waarop Erik Satie
het klavier werd bewogen, zij deelde het meditatieve
verstilde zoals wij het wilden. Gedragen verlangzaamd
op zijn oerdegelijke Hollands. Reinbert de Leeuw
met zijn aandachtige tanige vingers.
het klavier werd bewogen, zij deelde het meditatieve
verstilde zoals wij het wilden. Gedragen verlangzaamd
op zijn oerdegelijke Hollands. Reinbert de Leeuw
met zijn aandachtige tanige vingers.
Dat
alles meer schoonheid bevatte dan je oppervlakkig
ervan
zou denken. Schoonheid zoals in alle dingen,
uitspraken
van een vroeger eerder. God in alles wat je
omringde.
In stilte. Als je dat werkelijk wilde zien.
Die
ene noot die rondzingt en ergens het idee dat niets
volledig
kan gekend. Een pad met het onverwachte dat ik
nooit
meer dan een melodie van haar zal blijven horen.
Dat
ze even levend wordt.
Ergens
ooit halverwege
stond de tijd stil, haakte
stond de tijd stil, haakte
ze
af –
Elbert
Gonggrijp, Egmond aan den Hoef, donderdag 18 augustus 2016
Foto: mijn moeder Finny Liezenga, gefotografeerd door mijn vader Sip Gonggrijp
Foto: Erik Satie
No comments:
Post a Comment