Monday, January 06, 2020

AFFICHE


AFFICHE


Verlopen affiches – zie hun agenda, hun markante koppen,
de verscheurde letters van een vergeten tijdperk. Niets was
er vreemd, het gebeurde je dikwijls. De opwinding
van een jeugd met een blos op de wangen.

Een melodie van verlangen – de geurende roos, de wilde
kamperfoelie, het balkon met de bloeiende geraniums – zie
waar ze voor stonden, een eeuwige vreugde van vrede,
zon en zomer in overvloed zover je het kon omarmen.

De dans van een insect – weet ik wat ik zoal waarneem
nu ik de inhoudsopgave van deze onvolmaakte dromen
niet langer kan formuleren, nu de klok niet meer
synchroon loopt met mijn idealen?

Winter blijft winter en de muren falen hun weergave.
De rituelen hebben zo hun eigen coördinaten de realiteit
prijs te geven, een mantel opnieuw te dragen, ja te
zeggen tegen mijn eigenste inbeelding –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
maandag 6 januari 2020

No comments: