Het zichtbare zichtbaar maken
N.a.v. kunst en werkmethode Suus Suiker
Notitie
Noem het bijvoorbeeld een vijver, noem het diepte
of uitbundige bloei, maar noem niet het geheim van
de smid. Hoe daar een veelkleurig palet achterzit,
de verfijnde techniek, noem het niet de drang
van de onderzoekende schildershand.
of uitbundige bloei, maar noem niet het geheim van
de smid. Hoe daar een veelkleurig palet achterzit,
de verfijnde techniek, noem het niet de drang
van de onderzoekende schildershand.
Uren, maanden, vergeet hoeveel tijd het vergde,
zoals hier, op het papier zo’n eerste schets om
de betekenis duidelijk te krijgen. In symbiose,
in harmonie. Waar de één in één oogopslag
het heeft begrepen moet door de ander
uitvoerig worden toegelicht.
zoals hier, op het papier zo’n eerste schets om
de betekenis duidelijk te krijgen. In symbiose,
in harmonie. Waar de één in één oogopslag
het heeft begrepen moet door de ander
uitvoerig worden toegelicht.
Maar het beweegt. In vloeiende lijnen die
beklijven zoals jij ze zoal bedoelde toen jij met
verf een vijver bedoelde, zijdeachtig bloesem
beklijven zoals jij ze zoal bedoelde toen jij met
verf een vijver bedoelde, zijdeachtig bloesem
suggereerde, lagen uitprobeerde.
Poëzie wil die diepte in klanken laten klinken
waar het beeld veelal meteen onthuld waar het
raadsel begint. Wat op het netvlies is gebrand
gaat mee naar huis of leest zich voor nadat de
vraag is weggeschreven –
waar het beeld veelal meteen onthuld waar het
raadsel begint. Wat op het netvlies is gebrand
gaat mee naar huis of leest zich voor nadat de
vraag is weggeschreven –
Elbert Gonggrijp,
Koffie ruimte,
First Art Fair,
Amsterdam,
zondag 20 januari 2019
Koffie ruimte,
First Art Fair,
Amsterdam,
zondag 20 januari 2019
Foto's Conny Lahnstein - Suus Suiker en ik bij haar werk
No comments:
Post a Comment