Monday, February 22, 2021

WELEER

Weleer

 

 

In de tuin iets ontmoeten wat je nooit eerder had bedacht -
een ver verleden met een toekomst, een vooruitziende blik
met een helder geheugen – toen ik je zag, toen de tijd
niets verhulde. Hier moet ik bezig zijn geweest,
de geur van een zomer, de kou van een winter,

 

allemaal zo betrekkelijk als jij nu. Alles eergisteren,
alles los van vandaag. Buiten spelen in een verleden dat
nooit over kon . Ik ruik het gemaaide gras, hier ben
ik als weleer. In de regen de gedachte dat alles wel
weer over zal gaan. Ik bedenk het mij.

 

Lopend in het de tuin de eerste vogels van jaren her.
Het speelgoed ligt er voor ieder ander onveranderd als
destijds. Hier ben ik als weleer, hier zocht ik mijn
respectabele leeftijd. In de regen de gedachte
dat alles over zal gaan, zelfs nu –

 

 

Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
maandag 22 februari 2021

 

No comments: