Friday, June 15, 2018

KOPLAND EN IK

Kopland en ik
Uitgewerkte I-Phone opname


Je was mijn stem aleer ik hem begreep,
een toon hoorbaar in je woorden, indringend
voorgelezen. Je was als een gepreveld
gebed, als oud licht, kromgetrokken
bomen, een tuin in de late avond.

Oevers waarbinnen een rivier. Ik probeerde
je te schrijven zoals ik een brief schreef aan
iemand die ik goed kende. Ik bestond al
via jouw letters.

In gedachten hoorde ik jou erin terug, een
oude man, verborgen in mijn eigen taal, een
wordt vervolgd, één adem lang. Ik kon je
hebben gemist, maar jij bestond al voordat
ik je begreep, ik je verwoordde.

Ik herkende je onmiddellijk, een bekende
gestalte in die vanzelfsprekende houding van
een vriend,dezelfde eenzame dichter
aarzelend in zijn handschrift –



Elbert Gonggrijp,
centrum Alkmaar,
vrijdag 15 juni 2018


RUTGER KOPLAND @ ANP 1998

ELBERT GONGGRIJP - 2016

No comments: