Wednesday, October 29, 2014

LA BRASSE

LA BRASSE

Bezoek aan mijn geliefde Groningen


Het heeft zich tot nieuwigheid ingericht,
maar bleef het beeld trefzeker. Hier werd
mijn ziel zich weer gewoon,  hier
woonde dichten levende
werkwoorden.

Ik herkende mijn poëzie  weer op de
tast, bezag de oude luifels en de gevels
alsof hier niets ooit veranderd was.
Hoe dan het waarom van het wisselen
van de winkels?

De menigte heeft net zoals toen steeds
andere gezichten. Ik zal ze nooit  kunnen
vergeten. Zij  maken mij zo blijvend
enthousiast. Ik ontmoet voortdurend
hun de standvastige leegte.

Ik ben hier, omdat vanouds hier mijn
roerloze plek, het bier teugend tot het
langzame glas.

De kelners vergaan en worden
even jong, de kozijnen kraken
onafwendbaar in hun voegen. De
brasserie heeft vele gedaanten
zoals ik haar in jaren verblijf.

Er is zoveel tijd, want het heeft
de tijd om te veranderen. En
waar dan de omhaal van
de pen?


Elbert Gonggrijp,  Groningen, Cafe "  La Brasse ",  zaterdag 25 oktober 2014




Bijschrift toevoegen



No comments: