Monday, May 09, 2016

IK WIL JE

IK WIL JE
Voor de liefste


Ik wil je zonder na te denken of te
hoeven overpeinzen. De Tortels hebben
het voor het zeggen dat zwijgen nog
geen stilte is.

Het is een soort van liefde op het
eerste gezicht vertrouwd met het
zomerse van een zachtjes bedaren.

Wat in het volle licht zich verhevigde
wordt oud en belegen mild te noemen.
Waarom zou alles wat voorheen niet
weerkeren kon, arriveren in een
eendere vorm?

Kon ik het zingen, ik deed het. Zo
dichtbij als ik je ooit ademhalen hoorde.
De duiven roepen het in koor hoe
beminnelijk vertrouwd.

Dat je het telkens leren moet om het
niet te willen verleren lijkt een logische
beredenering. Liefde vraagt een werkwoord
voor zintuigen en lijf tegelijkertijd.

Het is een kwestie van hoe het te horen
zwijgen en dan geduldig wachten op
een antwoord. Of het je dan nabij komt
weet alleen de keuze.


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  maandag 9 mei 2016





No comments: