Tuesday, August 22, 2017

HOOP EN ZEGEN

HOOP EN ZEGEN
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Ja “
M.b.v. de kaarten van het levenskunstspel
van Anky Floris en de gedichten Hans Andreus


Om uiteindelijk te beslissen voor het licht. Ik heb ja gezegd, ik
heb het met mijn leven verdedigd, het zong in mij rond, het vergat
te zwijgen, het wilde een ja. Het haalde het beste in mij boven,
Ik durfde mij te laten vallen, ben voor je gezwicht.

Dit zijn donkere tijden, het beneemt mij de adem, maar jij troost
mij, verheugt de dag, ook al maakt de toekomst gillend gek, jij geeft
mij het lef om sterk te zijn. Zo kan ik werkelijk naast je lopen. Jij voedt
mij, verstilt mij, elke dag. Jij verwondert mij, draagt mij.

Jij omarmt mij, maakt mij vrij. Ik zeg ja, zoals jij ja zei. Ik wend mij
tot jou en wandel mijn eigen weg. Zonder heimwee, zonder vrees,
in het vertrouwen dat jij mij welkom heet tegen elke beweging
in. Jij maakte één wat in mij volledig wilde.

Jij maakte geborgen waar zorgen de overhand, jij beloofde beter.
Jij verbond mij en ik verbond jou. Jij beschermt mij en verzoent mij, ook
al regeert ons het duister, verdwijnt ons het licht. Ik zeg ja zoals jij
voortdurend ja zegt. Omdat dit nabijer is dan slechts –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 22 augustus 2017
Foto kaart uit Levenskunstspel van @ Anky Floris - " Vertrouwen "

No comments: