Wednesday, March 06, 2019

SCARECROW

Scarecrow
A smart ass


Vliegend in stil gefladder vanuit het open zwerk zie ik 
het weer aan hoe de kou mij overmeesterde, een herfstgetij 
lang bijgeloof te over. Ravenszwart bevroren in een
kooi van geveinsde liefde uiteengestoven.

Mijn duistere Middeleeuwen vergat dat ik vleugels 
had en spijkerde mij spijkerhard tegen luiken en deuren, 
een dode vogelverschikker lang. Een baldadige 
stouterik met pretoogjes.

Ik scharrel maar wat rond voor glim, glim en behendig 
bovendien. Steel ik dan als de raven?! Menselijkerwijs acht 
ik mijzelf sluwer dan gedacht. Leg het aas daar waar je 
mij niet verwacht en ik oog een plaag.

Wat jatte jij destijds toen ik zelf het land alleen bestierde?
Mijn zinnen, een strop om mijn nek? Veren met pek om
te huiveren? Maar mijn nest opgeven? Nooit! 
Voor geen zilverling!


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
woensdag 6 maart 2019

No comments: