Tuesday, May 26, 2020

ZO DOET EEN TUIN


Zo doet een tuin


Dit doet een tuin – het zal kleur bekennen,
het eindige oneindig op zijn beloop laten.
Hoezeer moet ik benadrukken
dat ik dit wel niet ben?

In mij woelt de grond groei en sterfte,
komen nieuwe gedachten aan leven
en dood naar boven. Alsof je een brief
schrijft aan Moeder Aarde.

Het wordt licht en het schemert. De bomen
bepalen en verlaten hun schaduwen. Het is
de tuin die dat doet. Zo dichtbij op mijn huid,
alle seizoenen lang –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 26 mei 2020

2 comments:

Hilly Nicolay said...

Een prachtig gedicht.
Het zo te kunnen omschrijven.

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dankjewel weer voor je commentaar lieve Hilly Nicolay! Ik raak altijd zeer geinspireerd door onze tuin en de gedichten van Rutger Kopland. Maar ik probeer het wel naar mijn hand te zetten. Ik denk zelfs dat de natuur mij meer lief is dan voor Rutger....

Hartelijke groetjes,

Elbert