Wednesday, October 16, 2013

Ja, ik wil 2

    Facebook
    Ter plekke gedichten 12
    JA IK WIL

    maar in hoeverre. De bomen verdringen zich
    in dromerige lanen en verliezen het zicht op
    een daadwerkelijke toekomst. Ik schop de
    lamlendigste bladeren. Zij zullen zichzelf
    weldra vergeten.

    En jij in het geheel? Nog net zo dichtbij als
    de ranke paarden? Hun adem, hun lijf? De
    mistige deken van een vredige morgen? De
    stilte van een bevroren belofte?

    Er is een sprake van voortvluchtige ganzen. 
    Zij moeten zich haasten voordat zij zich
    bedenken.. In hoeveel drang moet ik
    heimwee herkennen?

    De maaltijd staat klaar. Het Woord er nog even
    tussen door, de vork al vastbesloten. Ogenblikken
    die argeloos hetzelfde beogen: jij met lange tanden,
    ik nog nooit zo mateloos.

    Ondertussen grauwt de gietende lucht. Nog net
    geen kille striemen, nog niet met ijzeren hand.
    Wij hebben ons huis tot onderpand, een vesting
    van stoelen, banken, gastvrije kamerplanten.

    Maar de liefde? Zij kan, als het wil, altijd.
    Moet het weifelen, dan geheid? Weet het zich
    zeer zeker, bewijs! Maar op het eind - beducht:
    verleid - een ring, een ja, ik beloof, ik wil –

    En dat dan alles alvorens te weten? De zuinige
    zon denkt er het hare van, de tijd moet nog aan
    het voorval wennen. De kerk kan weer uit de kast.
    Een boek vol zilverwerk. Vlechten in het haar.

    De fazant wacht op zijn jacht. De aarde oud van
    vette klei, de brede voor onvoorbereid op nieuwe
    oogsten. De stoppels tot een grijs verleden.

    Ja, ik wil. Wat is daarop uw daadkrachtige
    antwoord? Een innig landschap om elkaar
    te leren ontginnen - het maaiveld, de geest,
    de laatste legakker van voorheen. Zoek
    mij maar waar ik ooit geboren ben

    niemand zo onduidelijk met zo'n
    ondoorgrondelijk alibi –


    woensdag 16 oktober op donderdag  2013

No comments: