Thursday, October 17, 2013

Ja, ik wil 3

    Facebook
    Ter plekke gedichten 12
    JA IK WIL

    maar in hoeverre. De bomen verdringen zich
    in dromerige lanen en verliezen het zicht op
    een daadwerkelijke toekomst. Ik schop de
    lamlendigste bladeren. Zij zullen zichzelf
    weldra vergeten.

    En jij in het geheel? Nog net zo dichtbij als
    de ranke paarden? Hun adem, hun lijf? De
    mistige deken van een vredige morgen? De
    stilte van een bevroren belofte?

    De maaltijd staat klaar. Het Woord er nog even
    Tussen door, de vork al vastbesloten. Het ogenblik
    dat hetzelfde wil beogen: jij met lange tanden,
    ik nog nooit zo mateloos.

    Ondertussen grauwt de gietende lucht. Nog net
    geen kille striemen, nog niet met ijzeren hand.
    Wij hebben ons huis tot onderpand, een vesting
    van stoelen, banken, gastvrije kamerplanten.

    Maar de liefde? Zij kan, als het wil, altijd.
    Moet het weifelen, dan geheid? Weet het zich
    zeer zeker, bewijs! Maar op het eind - beducht:
    verleid - een ring, een ja, ik beloof, ik wil –

    Wat is daarop uw daadkrachtige antwoord?
    Een innig landschap om te ontginnen – het
    maaiveld, de geestgrond, de legakker
    van voorheen.
    niets zo onduidelijk als mijn
    ondoorgrondelijk alibi –

    woensdag 16 oktober 2013

No comments: