Wednesday, October 16, 2013

Ja, ik wil

    Facebook
    Ter plekke gedichten 12
    JA IK WIL

    maar in hoeverre. De bomen dringen in dromerige
    roesten en verliezen steeds meer zicht op een
    daadwerkelijke toekomst. Ik schop de lamlendigste
    bladeren. Zij zullen ons zeker vergeten.

    En jij dan in het geheel? Even nog niet zo dichtbij
    geweten, jouw verstand op ranke paarden en de
    tijd op bevroren boerenkool. Wat zo het eerst te
    zullen eten? Liefde het allerlaatst dessert?
    Er is een sprake van voortvluchtige ganzen. Ik
    ken hun reikwijdte niet. Zij moeten zich haasten
    voordat zij zich bedenken. Met hoeveel heimwee
    moet ik hun drang herkennen?

    De maaltijd staat klaar om aan te schuiven. Het
    Woord er nog even tussen door, de vork al
    vastbesloten. Ogenblikken blijven argeloos
    hetzelfde beogen: jij met lange tanden, ik nog
    nooit zo mateloos.

    Ondertussen grauwt de gietende lucht. Nog net
    geen kille striemen, nog niet met ijzeren hand. Wij
    hebben een huis tot onderpand, een vesting
    van stoelen, banken, gastvrije kamerplanten.

    Maar de liefde? Zij kan, als het wil, zoals altijd.
    Moet het weifelen, dan geheid? Weet het zich
    zeer zeker, bewijs! Maar op het eind - beducht,
    verleid - een ring, een ja, ik beloof, ik wil –

    En dat alles alvorens te weten? De zuinige
    zon denkt er het hare van, de tijd moet nog aan
    het voorval wennen. De kerk kan weer uit de kast.
    Een boek vol zilverwerk. Vlechten in het haar.

    De fazant wachtend op zijn jacht. De aarde
    oud van vette klei, de brede voor onvoorbereid
    op nieuwe oogsten. De stoppels tot verleden.
    Ja, ik wil. Wat is daarop uw daadkrachtige
    antwoord?

    Een innig landschap om elkaar opnieuw te
    ontginnen - het maaiveld, de geest, de
    de laatste legakker van voorheen. Zoek
    mij maar waar ik mijzelf ooit geboren ben

    - niemand zo onduidelijk met een even
    ondoorgrondelijk alibi - hoezo, eeuwige
    trouw?


    Elbert Gonggrijp, Heerhugowaard, woensdag 16 oktober 2013

No comments: