Friday, June 05, 2015

GESTALTE-GEDAANTE

 

Gestalte-gedaante
Naar een zin uit het gedicht " Licht " van Lydia Dalmijn


Het licht transformeert zich. Hoe het opgesloten zit tot nectar
en honing, zich doorgeeft als was het lagere materie.


Het condenseren van de gedachte dat alles uiteindelijk even eender is.
Ik voorspel het je en het komt hoogstwaarschijnlijk uit.


Vanuit een ooghoek herken ik het onverwachte. De vlinder
breekt zijn vlucht vloeibaar aan grillige stukken,
terwijl de libel argwaant tot gulle rake vlakken.


Ik bewaarneem mij. Het is het ogenblik dat aan mij voorbij vliegt,
dat alles vanuit het ene eigenlijk even groot.

De golflengte onvermijdelijk het leven en de dood,
hoe lang of kortstondig dan ook.

Ik, zeg je, zou het voor geen goud willen missen.
Prompt heb je het dus mis. Het is een kans van een
op duizenden dat jij een geheim noemt
of bijzonder.


Ik kijk en verlies nooit mijn evenwicht. Ik balanceer op de rand
van steeds hetzelfde plan, evenveel voor als achteruit
als een vroegere toekomst.


Daar bloeit het tot innerlijke verwelking. Maar een drijfveer
als een bouwplan van het eeuwig voortsnellende
foton -



@ Elbert Gonggrijp, vlindertuin park " Oosterhout ", Alkmaar, vrijdag 5 juni 2015
@ Foto's Elbert Gonggrijp,  Oosterhout, Vlindertuin, Alkmaar,  juni 2015

     











No comments: