Monday, August 17, 2015

IMAGO

IMAGO

(Een imaginair kindergedicht)
 Voor Amber de kleindochter van mijn vriendin die onlangs 8 jaar werd en een aanklacht tegen onze graspanter Got'cha die alle vlinders uit de Buddlea plukt...)


Mijn kat maakt rare sprongen. Hij eet al
mijn vlinders uit hun vlucht.

Hap! Slik! Dwarrelend aan rafels. Ik
mag haar zelfs niet tegenhouden. Ik
mag ze niet eens houden.

Alleen als kostbaar bezit in een doosje
zachtjes in watten bemind, een kusje
erop. Ach waarom zo te fladderen
naar een olijke zomerzon.

Maar zie! Daar landt ze weer
als nieuw op jouw open handen.

10 vingers heten haar welkom,
een kommetje van warmte.
Jij zegt: ik hou van jou.

Daar gaat ze dan voor een
frisse start. Zie je die ene Klaproos?
Zou zij niet even broos als
verliefd kunnen zijn? -


Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  Overdie,  zaterdag 15 augustus




Gehakkelde Aurelia in onze tuin


Hibiscus in de tuin van de buurman
Herfstanemoon in de vlindertuin Oosterhout
Atalanta op de bloemen van de Vlinderstruik



Tekening van Amber(8 jaar)

No comments: