Tuesday, August 18, 2015

SCARED CROWES

Scared Crowes
De geschiedenis van "mijn volk " (*)

Onder algebra en Arabieren zwierf ik rond,
verstoten, verwaaid,  verguisd en verlaten.

Tegendraads zette ik koers, vergaarde ik
kruimels kennis en handelswaar.


Zij verketterden mij echter wijdverbreid,
rekenden mij pestilentie aan. In de kantlijn
van de pogroms en enclaves deden wij alsof
wij slavernij beaamden, maar
ons eigenwijs.

Ik draag nu een hoed met veren, kraai victorie
duizendmaal en schik mijn trots zorgvuldig.
Nooit en te nimmer een dwaalgast, maar
een die zijn sterrenhemel
tot gids  vraagt.

Zou ik immers ooit mijn afkomst verraden
als ik wist waartoe? Ik draag mijn kompas
stralend, spelt mijzelf geen leugen toe.


Het zijn immers niet mijn woorden?-


@ Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  Oud Overdie,  dinsdag 18 augustus
@ Foto: Elbert Gonggrijp,  natuurdichtershoed...

(* Ik schijn van origine Portugees-Joods bloed te hebben die naar Nederland vluchtten ten tijden de Inquisitie in Spanje...)




No comments: