Saturday, September 12, 2015

DEKSELS, BOMMEN EN GRANATEN!

Deksels, Bommen en Granaten!
Het Kruithuisje te Alkmaar,  Clarissenbolwerk 1.





















Gelegenheidsgedicht voor het Kruithuisje,  Alkmaar
Optreden Open Monumentendag 2015

(Voor Elck Wat Wils....)


I

" Ik sta op wacht en
denk aan jou. Ik loop
niet weg, ben altijd
in de buurt.                                      

(" Never gonna give me up,
    never gonna let me down... ")                                                        

Denk jij ook aan mij
als ik mij
eigentijds
nader
verklaar?                                        
                                                             
(" Always gonna be around,
    always walk around,
    never walk away... ")                                                          
                                 

(" Sit down, settle down,
look at me... ")

Recreeer wat ik mij
tot ogenschouw
beneem...

                                                       
 (" Make your dreams not to my shame                                                          
     the Same Old Story... ")


(" Listen! ")


II

Wat in het vat zit
verzuurt niet, verschiet
nooit zijn kruit. Ik
declameer, speel in
op het oog en het
oor. Ik bezingoochel
mijn publiek,
bliksems, donder
en granaten.

III

Ik donderpreek
honderduit, een
Jan Brugman
aller talen.
Gods Toorn over
de daken.

Kreten
slakend
als
de
snaterende
blatende
eenden
tot
de
schapen.

Het zeegat uit.

IV

De strijd gestaakt
het schaamrood op de
kaken.

Het zeemansgraf
ter verzuchting:

" Deksels, Bommen en Granaten.... "

V

Maar de Gierzwaluw
sloop schril op
vrijersvoeten
vrijuit.


@ Elbert Gonggrijp, Egmond aan Zee, Strandpaviljoen " De Uitkijk ",  donderdag 10 september 2015


 * Alckmaria Vitrix!
    Bij Alckmaer begint de Victorie!(8 0ctober 1573,  Alkmaars Ontzet)


(Alkmaars Ontzet 4 october 1573)

Geuzen, Boeren Burgerlui met hand en tand, met pek en veren.... Te water die rat!


No comments: