Sunday, September 27, 2015

TAXUS HORRIBILIS

TAXUS HORRIBILIS

(Venijn zit in een kort staartje
Zij is de kwaadaardigste
niet.)

De vrucht een jeugdige
vernieuwer die zich nieuwerwetse
kansen biedt, maar liefst zo vluchtig
als mogelijk tot Niemandsverdriet.

Nog zo eeuwenoud tot hard en bars
bewogen verblijdt zij haar hartstochtelijk
welkom tot ieder ander die er niet
zo gretig en in overvloed.

Maar accuraat met gespitste snavel. Eventueel
uit de aangeboren vingervlugheid van
een schalkse tante. Voorzichtig, dan
breekt de broederzusterbanden niet!

Op gewiekste wieken lopen ze ermee weg,
maar o wat een pech, want hoe karmozijn
de vrucht verzaligd glimlachen mag,
zei veinst vergif,'  dagelijks een dosis.

Ik zeg niets, want ik straal zoals altijd
comfortabel een goede moeder,
oerder dan oer.

Daar sta ik dan stoer en stamboekvee
mijn gewillige gasten. In de feilbare nacht,
dat wel.....

Uit mijn hoofd ontstaan de vele getijden
waarvan ik mijmer en Godzijdank: Er
vielen er minder dan er ooit daadwerkelijk
hadden gevallen als ik ZELF
niet aangegrepen had,

die ene kleur der eeuwige ooft,
Karmozijnrood verlegen, met
een ingetrokken gelaat van
filein blozen.

Had ik dit dan echt nooit
beter verkozen als zij tot
mijn nut van het|
algemeen?

Neen, helaas, driewerf neen.
Ja, ik ben de dader maar als jij
jouw lot tot lijk verkiest is
het nimmer mij te verwijten.

Jij was er immers zelf bij
toen jij mij verkoos uit al
die andere schone jonkvrouwen??

Waarom dan toch mij,
 dit laatbloeiend Serpent
uit het Oosten......


@ Poëzie Elbert Gonggrijp,  Heiloo,
gesloten afdeling "  Olvendijk ",
in de buitenlucht met een Oud Kampen sigaartje en een dubbele espresso,
zaterdag 27 september 2015,
20.23 uur s' avonds,
windstil, bewolkt, maar magenta blauwe lucht.......

@ Foto's Elbert Gonggrijp ter plaatse..... 27/09/15





1 comment:

Unknown said...

Hoi Elbert , "ouderwets"..goed, maar een paar foutjes..verkeerd vervoegen van een werkwoord..en filein of vilein. ..groet Gemma