Thursday, April 21, 2016

EENDER

EENDER
Duindagboek 9
PWN duingebied Egmond aan den Hoef
Uitgewerkte Smartphone opname


Een glooiende glimlach van een nieuwe openbaring. Wat
zich deed ontmoeten was eertijds door een ieder eender
gedacht, leek hardnekkig een pijnlijke ontdekking van
telkens hetzelfde hardvochtige zand.

Het zijn mijn vertrouwde vrienden waarin de vele vogels
hun welkom uitbundig vieren, de goedaardige planten
van groei en bloei worden voorzien.  

Dit zijn mijn vrienden. Ik heb al die tijd willen bevatten
wat binnen hun vastbesloten lijnen mijn natuur schatplichtig
maakte. De lucht als een lichtzinnige lente en de kou
vergevingsgezind.

De Meidoorn en de Kruipwilg een belofte van het eerste
groen. Het ligt hier als gastvrij voor mijn voeten. Met elke
duintop een wezenlijke naam te begroeten. Kenmerkende
karakteristieken die mij zo duidelijk in het oog.

Ik ken mijn vrienden. Als was het mijn jeugd
die ik nooit heb trachten te verlaten –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 20 april 2016
Foto: Elbert Gonggrijp,  woensdag 20 april 2016


No comments: