Wednesday, October 03, 2018

NAARMATE

NAARMATE
Geïnspireerd door een foto van Griet Flokstra


Eindeloos onder de indruk te zijn – hoe een boom
majestueus zijn leeftijd ontvouwt – takken, bladeren, 
ouder dan oud. Door alle lagen heen zie ik jou. Je
bent zoveel meer dan wat ik zie, jij bepaalt het
uitzicht, leeft zoveel langer dan ik –
zo duidelijk meer vroeger.

Je staat daar en weet jezelf zeker – je bent wie je
bent, een vertrouwde gestalte, je bent mij als vanouds
zoals je daar staat, steeds hoger en hoger. Met mijn
ogen beklim ik je, vind ik je altijd terug. Je moet
hier al hebben bestaan nog voor ik je vond,
toen ik je ruisen hoorde.

Een aanhoudend fluisteren dat mij begeleidt
als ik mij naast jou neervlij en mijmer over een
voorbij gisteren. Jij bent dit en zult het altijd
voor mij blijven, nabij als een goede bekende,
een lieve vriend –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 2 oktober 2018







No comments: