Thursday, January 09, 2020

AANWEZIG


AANWEZIG
N.a.v. thema Poëzieweek 2020: " De toekomst is nu "  

Een eerste aanwijzing: niet al het kijken behelst de boom, geen
wintersilhouet oogt eenzelfde bloesem. Ik overweeg elk standpunt
naarmate de nadere observatie. Dat de onveranderlijke wereld
voor mijn oog verandert bij het beter en langer bestuderen.

De toekomst is nu en vereist een zekere plaatsbepaling, een
voor de hand liggende beschouwing. Het bloesemt fragiel en
behoedzaam, maar het bloesemt volledig naar een volmaakter
heden. Jij ziet het maar ten dele, mijn liefste.

Elke keer als ik oploop met haar bestaansrecht lijkt zij
mij echter – de bloei van een onbeduidend creatuur, maar
zo maagdelijk van beginnen. Ik heb haar gezien, ik weet
haar bemind in al haar uiteenlopende facetten – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
donderdag 9 januari 2020

No comments: