Tuesday, November 25, 2014

NOG NIET HET LAATSTE WOORD -

NOG NIET HET LAATSTE WOORD –
Voor wie ik liefheb…

Niets spreekt, niets verroert, in alles de volle wind
en de kaalte, want het vergeet, het vergaat, het ligt
waar het heeft gelegen, heeft geen enkele naam.

Waar zou jij zijn gebleven, het leek voorbij, maar het
leefde. Ik dacht aan je en schreef het hier, in de annalen
van de tijd.

Was het winter, ik bleef bij je, ik koesterde je, want de
kou, de illustere kou. Het vroor dat het vroor, er was
gebrek, maar de liefde, de innige liefde.

Ik heb je graag, zo duidelijk als ik hier sta. Je vertedert,   
bent wie jij bent, jij bent geduld, ik wil jou, ik geef mij,
leef mij in, hoe dan ook.

Alles verandert, maar het gebeurt. Alles blijft, maar
nooit hetzelfde. Niets gaat zoals het gaat. Wat rest
kent het seizoen van het telkens mogen overdoen.

Zo ook jij. Er heerst verdriet en vreugde. Het is ons om
het even. Kijk, wij zijn dit, niets hoeft anders, wij moeten
niets. Niets is vergeefs, zelfs nu, nu ik hier –

Elbert Gonggrijp,  Heiloo,  atelier Conny,  maandag 2 november 2014





   

No comments: