Tuesday, March 17, 2015

Playground

Playground


Wie doet mij de merel na, een donkere toets aan de
heimelijke nacht, kompaan tussen de stille twijgen.
Ik vind mijzelf zo zoet, verblijf de overijverige slaap.
Alsof er geen boodschap meer hoeft te moeten. Krijgt
het ooit vleugels of verzint het een gestalte?

Hij en ik, wij zijn het, wij vergezellen de troubadour
de wijde wereld rond, uiterst vilein, hoofs de schone
dissonanten. Of je zult bezwijken. Ik ben weg zodra
 de weloverwogen tijd, het eerst doemende licht.

Jij mist mij en ik verbaas mij nergens over. Hoe vertel
ik jou het zonder meer, vanwaar die klinkers, die meest
gehoorde gewoonte. Hier ligt het kleed, hier wil vrede.
Hier reikt mijn hand. Hij wijst het je, zie de merel
voorbij de vraag –


Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  dinsdag 17 maart 2015





No comments: