Tuesday, January 10, 2017

SCHEIDSLIJN

SCHEIDSLIJN
Duindagboekgedicht 40
Uitgewerkte Smartphone opname


Oog in oog. Wie is hier het meest schuchtere dier? Zwaarlijvig
komen de runderen nader, stampvoetend op de aarde. Hun
gekromde horens geheven, terwijl ik geen weet heb of te
sidderen dan te beven.

De paarden daarentegen irriteren enkel elkaar in woest 
hoefgetrappel, hun lichamen gebronst in het fijne winterlicht.
Wie jaagt wie de sterkste na? Zij bijten in elkaars manen, zij
dampen en briesen van wedijver, slaan dikwijls op de vlucht.

Dit tastbaar tafereel maakt dit ruige duin
schielijk een levendige dierentuin, ouder dan
je ooit had durven dromen.

Geen scheidslijn tussen kijken en bekeken worden, een
scene die straks er de welverdiende sporen van meedraagt:
begraasd, aangevreten en bemest doet de natuur de rest
als het aanvangt opnieuw te ontspruiten –


Elbert Gonggrijp,  PWN duinen Bergen aan Zee,  dinsdag 10 januari 2017
Foto's Elbert Gonggrijp,  PWN duinen Bergen aan Zee,  10-01-17























4 comments:

Unknown said...

deze plek is mij ook zo dierbaar; treffend hoe je de sfeer pakt, de paarden, de grote runderen, en dan de natuur die langzaam aan weer ontspruit na al die hoeven en mest, fijn om te lezen en er weer even te vertoeven

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dank je wel lieve Anne... als je precies wilt weten waar het is: bij bankje BE-30, ongeveer een kilometer ten zuiden van het dorp Bergen aan Zee. Ik fiets er graag naar toe om op precies die plek mijn (ruwe versie)van mijn gedichten in te spreken, foto's te maken die dan het gedicht begeleiden of er gewoon wat te mijmeren onder het genot van wat drinken, eten en een sigaartje.. :) Ik woon er nu vlakbij in Egmond aan den Hoef en zal er zeker nog heel wat keren gaan komen om er mijn Duindagboekgedichten te schrijven. Die wil ik dan ooit eens uitgeven in een bundel: de duinen gedicht door het jaar heen....

Unknown said...

Wat een goed idee om deze gedichten te bundelen! Ik bestel hem gelijk!

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Beste Anne, verkoop nooit de huid voordat de beer geschoten is... Ik ga nog zeker een jaar door met het " verzamelen " van gedichten voordat ik daadwerkelijk er een bundel van maak. Bovendien doe ik het dan waarschijnlijk in eigen beheer. In deze tijd zie ik mij niet zo snel leuren met mijn werk bij allerlei uitgeverijen. Ik val sowieso niet in een trend...