Monday, August 06, 2018

BLOEMENWEELDE

Bloemenweelde
Voor mijn liefste


Gedroomd ben je het mooist, kan ik je vinden
in je slaap. Jij herhaalt steeds je beelden om te
ontdekken wat ze voor je betekenen – vastomlijnd,
accurate finesse – bloemenweelde in vaste
patronen. Mijn gedichten liggen her en der,
moeten woorden vinden.

Een tuin die pas onthouden kan worden als zij
wordt vergeten, wanordelijk van leven en sterfte,
zo zwart als leegte. We vrezen het ergste voor
deze idylle, jouw imposante ideaal van het
uitproberen. In vormen uit te snijden een
poëtisch stilleven.

Stiller dan het papier fluistert de nacht. Gedroomd
is de zomer op zijn mooist, kan ik haar vinden nu zij
slaapt. Een bedaard ademen. Alsof zij van niets
zou weten als je haar niet wilde optekenen. Alsof
ze het je vereiste, alsof zij de allerlaatste
mooiste zomer.

Misschien zitten wij er naast, is kunst het
scheppen van hetzelfde principe als bloeien
en verwelken, als honger en dorst, als ooit
en later. Die taal steeds opnieuw uit te
vinden. Jou te bedenken binnen de
golvende lijnen –



Gedicht Elbert Gonggrijp,
Foto's Conny Lahnstein en Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
maandag 6 augustus 2018






2 comments:

Hilly Nicolay said...

Wat is er mooier dan elk de zomerweelde op te tekenen...
Het zij in woord of beeld

Bijzonder kunstwerk trouwens.

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Wat mijn vriendin Conny nu maakt als Paper Artist, inderdaad " Bloemenweelde " genaamd, is zeker bijzonder te noemen. Ze is nu bezig met het uitsnijden van het werk.... Het is 120 x 90 centimeter groot. Ze had het erover dat de beelden haar achtervolgden in haar slaap, de lijnen die zij moest zetten. Ik sprokkelde er de woorden voor...