Tuesday, August 14, 2018

HUIDIGE STAND VAN ZAKEN

Huidige stand van zaken


Het is weer zo’n nacht – hardop
praten met mijzelf, bewust van alles
wat ik zie, hoor en denk – stilte
en het godganse malen over
die godganse wereld.

Hoe ze tot stilstand komt – menigmaal
uit bed gestapt, de uren zien verstrijken – hoe
absurd ook alles willen redden – maar
angst draait door, ik zie het
aan alles.

Jezelf gerust te stellen, maar met
een stem die aanhoudend zijn gedachten
spelt – eenzame gedichten waarin
het slecht valt te wonen.

Onmacht om dit huis, om deze tuin,
de wereld, jou. Hoe liefde niet samen
te vatten valt, hoe ik niets wakker
schud dan enkel mijzelf.

Zoals ik gebeur en nooit had willen
zijn. Alles staat waar het staat, maar
ik hoor mijzelf hardop zeggen
hoe het met mij is –



Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
woensdag 15 augustus 2018

3 comments:

Hilly Nicolay said...

Dat wakkeren is knap lastig.

Mooi gedicht!

alja spaan said...

Mooi Elbert

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Dank jullie wel Hilly en Alja voor het waarderen van dit gedicht. Dit keer een erg persoonlijke, want er valt best veel om over na te denken en te piekeren in de wereld van vandaag...

Lieve groetjes,

Elbert