Wednesday, June 28, 2017

ARCHEOLOGISCH

ARCHEOLOGISCH

Notitie


Als de tijd terugkeert op haar schreden, moet worden
ontbloot, afgestoft, hervindt zij haar ware gezicht, kijkt zij
door alle eeuwen heen, verandert het landschap langzaam
tot haar ware aard, worden scherven heel, pijlpunten
scherp geslepen, water woest meedogenloos.

Als tijd heelt, kan ik je weer in de ogen kijken, kan ik mij
afvragen hoe of je heette, de botten netjes naast elkaargelegd,
geheeld, leeft het reuzenhert, de mammoet en het wilde
paard niet langer op de vlucht.

Klim ik in de boom terug
en pel mijn eerste vrucht –


Elbert Gonggrijp, 
Archeologisch Centrum “ Huis van Hilde “,
Castricum,  woensdag 28 juni 2017


Hilde,  reconstructie naar gevonden stoffelijk overschot van vrouw uit de 4e eeuw

www.huisvanhilde.nl

2 comments:

Unknown said...

prachtig Elbert, je nam me mee op de weg terug

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

He Anne, leuk dat je reageert op dit gedicht. Ben er zelf erg blij mee en Conny mijn vriendin was er ook al enthousiast over... Teruggaan in de tijd, gaat het daar in de archeologie en het leven zelf ook niet om? We kijken te vaak teveel naar de toekomst en veronachtzamen de les van het verleden....

Lieve groetjes van mij XXX