Sunday, June 25, 2017

STOÏCIJNS

STOÏCIJNS
Uitgewerkte Smartphone opname


Filosoferen leidt af van de ernst van de zaak.
Zij verwijdert zich van de bron zoals de wetenschap
haar monddood maakt in het alsmaar willen verklaren.
Dat het leven een wonder mag heten is niet waar. Dat
ik blijf bestaan en dat ik dat besef heeft mogelijk een
reden, maar ontbreekt een zekere pointe.

Wat is echt en onecht. In de nacht waaien verwoed
de bladeren van de oude kastanje, verliest het licht haar
waarde, vergis ik mij de meest mogelijke bloeiende bloemen.

Niets pertinenter dan dit ogenschijnlijk nu. Wat ik beweer
zoekt cijfers achter de komma of een oeverloze discussie
over elk nijpend waarom.

Ik blijf stoïcijns zitten en bevraag
de tuin retorisch haar origine –



Elbert Gonggrijp,  tuin Egmond aan den Hoef,  zondag 25 juni 2017

No comments: