Tuesday, April 16, 2019

AANGERAAKT

Aangeraakt
Voor Elly de Waard
Uitgewerkte I-Phone opname 

na nachtelijke wandeling


En dan, als het onderscheid tussen eenzaam en alleen wegvalt,
de nacht in al zijn stilte zijn ware aard tentoonspreidt, wie ben ik dan
om te zeggen dat ik nimmer zijn welluidende overpeinzingen bespeur?
Een schelle meerkoet, gakkende Brandganzen in hun hoog beraad?

Er is niets zo oorverdovend dan wat ik zoal bespeur, in mij en rondom mij,
nauwelijks zichtbaar, en toch. Het laat zich openbaren – een geruststellend
welkom waarin geen enkele mens ooit wakker wordt, een enkeling daar

gelaten. Is dit dan niet het Goddelijk Principe of een ijlende illusie?

Maar bij klokslag drieën deert mij niets dan enkel de ruimte
die Hij schiep, Heerser over al wat Hem ruimte biedt. Zelfs in
het vage lantaarnschijnsel hoor ik zijn welluidende melodie – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
woensdag 17 april 2019 


No comments: