Sunday, April 21, 2019

WALHALLA

WalhallaKNNV wandeling Bergen aan Zee
Paadje van Praat,
Viooltjeswandeling

Je kan overal komen met het vermogen dingen voor mogelijk
te zien ware het niet dat alles wat je overwoog je zou kunnen
bedriegen met de pijn van de perceptie dat het waargenome
nauwelijks nog kansen biedt – als je niet meer ziet
wat ware schoonheid in essentie is.

Neem het Duinviooltje in als zijn soorten en variƫteiten of het
uiterste geduld van zoiets als het Rozenkransje – alsof dit Walhalla
zich uiteindelijk voor altijd voor het oog zou verbergen, uit
zichzelf wegsloop, kansen armer.

Maar alles is er nog zoals het is. Ik aanschouw haar ware
wezen in de schoonheid, hier waar ik verblijf, aan mijn voeten,
in al zijn geuren en kleuren. Ik ging het pad af en verbaasde
mij. Dat het aan mij mag gebeuren met of zonder
zonneschijn. Had het niet altijd zo gemoeten? –


Gedicht + Foto Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
2Paasdag, zondag 21 april 2019


No comments: