Sunday, April 07, 2019

HEELHUIDS

HEELHUIDS
Duindagboekgedicht 120
Uitgewerkte notitie


Zover het oog reikt lijkt woekering tot doel
verheven, vindt luwte het pad terug, een veilig
heenkomen, een heilstaat voor diegenen die 
hier zonder schatkaart rondwaren.

Het kompas wijst de juiste richting aan – zon,
sterren, maan – verse sporen in het dorre gras. 
Een onderkomen waar de intuïtie ooit eerder 
eenzelfde weg verkoos – met de ogen dicht, 

Was jij het –  “ O, blanke top der duinen “ – die
mij in het struinen telkens doet verbazen hoe veraf
toch dichtbij had geleken? Ik keer hier telkens op 
mijn schreden terug in een lente die opnieuw
haar baldadig liedje zingt:

De Blauwborst diep in het riet verborgen, 
“ Je hoort mij wel, maar ziet mij niet “. Laat 
het niet aan de coördinaten om ondanks 
het aanvankelijke doel weer oprecht 
opgelucht in thuis te komen: 

Heelhuids – 


Gedicht + Foto Elbert Gonggrijp,
PWN duinen Bergen aan Zee,
maandag 1 april 2019


No comments: