Friday, September 20, 2019

DISCREPANTIE

Discrepantie


Leefde ik mijn leven achterstevoren, ik werd opnieuw
geboren – stemmenvrij te zijn in een ochtendgloren dat
een volmaakter functioneren bewerkstelligde. Ik ontkwam
aan het ergste in mijn toereikend reiken.

Maar neem nu de klimop: tegen beter weten in woekert 
hij ten top, loodzwaar in eigengereide overwegingen. Ik
daarentegen zoek het anders hogerop, wil de lichtheid
van het dagelijks bestaan ondergaan ongeacht 

elk tegenstreven – een manier van doen die mij meer is 
toegeëigend, wat kleur en perspectieven biedt, een 
verheven doel in het verschiet. Waarom dan nog 
getreurd nu elke influistering niet meer de mijne 

blijkt, maar een echo van een 
herinnering die mij schaadde? – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
vrijdag 20 september 2019 

No comments: