Thursday, June 30, 2016

ACCENT

ACCENT
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Geloof ‘


Maar het regent, dat het regent zoals het regent. In het
holst van de nacht wierp ik de slakken over de schutting
terwijl jij de ochtend voorbereidde op de grote schoonmaak.
Er moest maar worden vergeten.

Aan alles moest eens een eind, alles moest maar eens weg.
Groei kent vraat, bloei verkwijnt waar je bijstaat, dood zaait
tweedracht. Ik geloof, maar in het kleine. Dat we de
buitenissigheden kunnen vermijden.

Het grasveld dient gemaaid en de Klimop tot binnen de
perken gesnoeid. Onzeker ontpoppen de Madeliefjes en de
klavers. Zij wederkeren zich telkens hardnekkig. Maar een
boom blijft een boom en voldraagt gestaag zijn vruchten
tot rijping.

Hoezeer luidt dan de zomer? Ik geloof in haar melodie
die onderhuids haar stilte spreekt. Het tijdloze beeld
zoals je in de bushalte de bus zeker weet, maar
wanneer werkelijker. Zoals de statische Reiger
flitsend zijn argeloze prooi spietst.

De geur van vers hooi wordt telkens nu. De vreugde die
wanordelijk orde maakt, de wisseling van de seizoenen.
Een vlijtige merel die met horten en stoten de zode
inspecteert, gretig de bessen plukt.

Het regent zoals het regent en het houdt niet op. In
het kleine vragen de uren om genade, het geduld
te bewaren. Ik verwezenlijk je, zoals ik geen enkele
keuze heb dan haar te laten bepalen.

Ja, ik geloof –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 30 juni 2016
Schilderij Martynchuk Vasily " Snail painting "






  

No comments: