Wednesday, June 29, 2016

NERGENS

NERGENS
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Heuvels en flanken “



Wie heeft de waarheid verlaten? Jij soms? Ergens
heeft de nacht geen woord gesproken. Jij doelde
op herkomst. In jouw woorden heb ik ze vergeten,
in jouw geboorte de zomer verkwanseld. De
boerderijen, de kavels.

Het moet iets van water zijn geweest, ik volgde,
ik doorzocht de schaduwen op iets van leven,
het bewoog ergens onzichtbaar. Of ik er de
kikkers van deed kwaken.

Het zou een vogel, maar verscholen. Dit is de
liefde, maar op een oor, aan het zicht onttrokken.
Regen en storm die ik zou vermoeden ook als
jij er niet meer bent. Hoe eenzaam kun je.

Of ik ooit thuis kom tussen de grauwende wolken,
maar zo verweesd als een kind dat immer
honger heeft naar een toegankelijker
uitzicht –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 29 juni 2016
Schilderij @ Anselm Kiefer " Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt " (1998) (Afmetingen 4 x 8 meter...)



No comments: