Monday, June 27, 2016

EEN VOLGENDE

EEN VOLGENDE
Landjuwelen
Antwoord op Gemma “ Hermetisch “


Om een deur open te doen
waarachter een volgende. Badend
licht tussen de immense stakerige
bomen.

Van een onovertroffen zichtlijn
gesproken die nimmer haar oudheid
weersprak. Geen dolende voetstap
ooit de meest mogelijke.

De bosbeek heeft haar meander
verbroken tot groen glanzend
mos, berusting besloten.

Overal een deur een nieuwe gestalte
die in bloei de kruidlaag en de grassen
een zomerse determinatie.

De onophoudelijke droom thuis te
willen komen, een landgoed van
schaduw, van afbraak, maar
graagte.

Ik mis je, zeg je, ik miste je toen
je er al was, toen ik je zocht wie je
mij zo werkelijk bedoelde.

Het is de liefde niet. Ik herken weer
de eerste symptomen zoals ik voor
het eerst naar je opkeek.

Mij jou eigen maak, het ontvreemde
domein, het vergeten paradijs van
ooit eerder.

De lucht een hemelsblauw era
waaronder ik rondstruin, een
erfgenaam van een herwonnen
stilte.

Dat je een deur opent en een
volgende, geen ontsnappen mogelijk,
je je standpunt verloochent.

Wat het is vergist zich
en vergist zich telkens niet –


Elbert Gonggrijp,  Restaurant Zusters,  Bergen,  wandeling ’t Oude Hof,  maandag 27 juni 2016

Foto @ Conny Lahnstein " 't Oude Hof " te Bergen
Muziek Radiohead " Daydreaming "


No comments: