Tuesday, August 02, 2016

BRUGGE VIII

BRUGGE VIII
(Hotel Brasserie Uilenspiegel)

SCHRIJVERKE
(Guido Gezelle)

Hij schreef het Schrijverke rond en verdwaalde. Een
herder voor zijn arme schapen. In barokke taferelen
gezeteld predikte hij vanaf de kansel het ene terwijl
met het andere met de hand de pen zijn zielenroerselen
beroerde.

Ware hij eender dichter geweest als hij ooit niet als
priester diende? Zopas zag ik nog zijn poëzie als een
muurvast relikwie. Hier, in zijn eigen straat, in zijn
eigen Brugge welteverstaan. Heer en meester over
vrome ranke lettergrepen.

Thuis, achteraf, zal ik hem beter willen leren lezen. Ik
had hem, achteraf, nooit zo bekeken. Ik had hem hier
nooit zo bevroed als jij hem niet had vermoed en niet
had aangewezen op de kaart.

  Antwoord dan en wilt mij zeggen. Dichten,
wat is dichten dan. “



Elbert Gonggrijp,  Brugge,  maandag 1 augustus 2016
Foto's Conny Lahnstein en Elbert Gonggrijp




     

No comments: