Thursday, August 04, 2016

SLEETS

SLEETS
Zomer in Augustus


Ergens brak een tak, schreide een kind, viel een spat. 
Het bedrukte wolkendek ging gebukt onder wat er wenste. 
De zomer leverde laatste halmen en de vogels verdwaasden
allemaal. Een zoeken zonder doel in het overige gras.

De Gierzwaluwen deden nog een laatste cirkel rond. Ik
tel ze en breng ze in detail de laatste eer. Als ik een
hommel of een vlinder was foerageerde ik nog tot
die ene laatste bloesem. Nu het nog kan.

De zon wil nog wel, maar het noodlot toont al leegte,
zoals de weilanden de schaarste van de enkele
Spreeuwen, geinponems koppeltje onder of
kwajongensbrutaal uit het hoge gras.

In de tuin verkleint zich mijn realiteit nietsontziend
het triviale dat ik koester door mij in stilte te bewegen.
Als er een mantel der liefde bestond, ik hield het
besef van bederf op afstand. Maar ook hier.

Alles verdort en laat het als zeker weten. Alles raakt 
klinisch dood van een vreemd soort weemoed van
geluk. Het ruikt naar hooi en broeierige sterfte. De
nachten gezapiger naar hun einde bekort.
In leegte vermomd scherper dan de
schaduw die mij bekoorde –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  vrijdag 5 augustus 2016
Fotografe @ Gepke " Nazomer "
Muziek Benjamin Britten from On This Island, op 11, tekst van dichter W.H. Auden

    

No comments: