Tuesday, March 14, 2017

STEMWIJZER

STEMWIJZER
Een kritische noot


Omdat de wereld niet weet waartoe zij dient, het kind speelt bij de
gedachte zonder vooringenomen doel, omdat er geen winst of verlies,
omdat ik niet weet of ik wat ik kies het enig juiste is.

Kan ik mijn dromen achterna of is de werkelijkheid rauwer dan dat,
moet het bekrachtigd met gif en geweer, een tuin als een stenen
woestijn, insekten- en vogelvrij?

In de marge maakt het weinig verschil. Alles sterft uit, de auto
staat steeds vaker stil, er klinkt bijna geen vogel meer. De zwerver
struint ’ s nachts ongekend op straat en de politiek waant wil
en wet. De gekte neemt onderwijl de overhand.

Ik stem, want dat is mijn recht, een druppel op de gloeiende
plaat. Democratie is een verplichte keuze voor wie het uiteindelijk
niet voor het zeggen heeft. De wereld zal zijn eigen oorlogen
blijven creëren. Achter je rug om.

Mensen die niet denken, maar doen wat ze zeggen. Uit angst
te behouden, uit te beheersen wat nodeloos moet worden
vermeerderd. Vergaren uit verlies. Ik zie het met scheve
ogen aan.

Per seconde wijzer, in het moment simultaan het nu
te leven, omdat het niet anders kan, niet anders zal
gaan. Hoeveel beter weet je stem als het je steeds
meer boven het hoofd? En wat daarna? –

Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  dinsdag 14 maart 2017
Poster Loesje










No comments: