Wednesday, March 08, 2017

ZELFS DAN

ZELFS DAN
Voor mijn liefste


Zelfs als je er niet bent bent, zelfs dan. Als de wereld
vergaat, als de Grutto te laat, als het regent dat het ervan
druilt. Als jij niet dichter op de huid, geen woord van mij
verstaat. Als ik nog moet, als jij nog zou.

Als je elders bent en ik aan je denk, zoals jij aan mij.
Ook al begint vertraagd de dag, doorklieft een meeuw
stuurs de morgen, verwezenlijkt zich voorzichtig groen
en bloei. Dat het nog moet. Zoals het zou.  

Een kwestie van trouw. Het is het besef dat leven van
zichzelf een werkwoord is. Als jij om mij geeft, als ik met
jou leef, als je de dag van alledag niet alledaags beleeft.
Als het moest zoals het zou. Zelfs dan.

In een enkel gebaar van ik hou van jou. Maar hoe
nauwkeurig zeg je dit nou of laat je dit aan het lijf, aan de
ongrijpbare gebarentaal? De tersluikse oogopslag? Jij
bent zo hier zoals daar. Jij krijgt mij telkens voor elkaar.

Zelfs ik er even niet ben, zelfs dan.
Zelfs als jij er niet bent. Zelfs als het
nog moet, nog zou –


Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  woensdag 8 maart 2017
Selfie Conny Lahnstien














No comments: