Sunday, September 16, 2018

ONEINDIG VEEL KORTER

Oneindig veel korter
N.a.v. een zin uit een gedicht van Rutger Kopland


Was het vergeefs dat ik dit stroomdal herkende,
dacht dat de tijd stil kon worden gezet? Alles
verandert zoals het ook bij het oude kon blijven.
Met de loop van de seizoenen was niets
aan de hand.

Ik zag weer het geduldige vee, de gemoedelijke
weiden, de uitgesleten beddingen, de bochtige
meanders. Ik zag mij weer vechten met de tijd
toen ik alles bij het oude had willen laten.

Het lag er, al vergat ik het nu net als toen.
Was haar bron niet net zo ondoorgrondelijk
oorspronkelijk als mijn bestaan? Het water
vervolgt immers altijd zijn trage loop?

Ook ik word eens geschiedenis,
maar oneindig veel korter –



Gedicht + Foto's Elbert Gonggrijp,
Midlaren/Drentsche Aa, Schipborg
woensdag 12 september 2018





No comments: