Thursday, December 20, 2018

RECENSIE DICHTBUNDEL ' BIJ BENADERING MISSCHIEN DIT ' - FELIX HOGEBOOM - ARTIKEL ' DE UITKIJKPOST "

Natuurdichter Elbert Gonggrijp overtuigt met nieuwe bundel 'Bij benadering misschien dit''Bij benadering misschien dit' is een stijlvol uitgegeven dichtbundel in handzaam formaat met maar liefst 63 gedichten van natuurdichter Elbert Gonggrijp. De omslag is getooid met inventief papierknipkunstwerk van Conny Lahnstein,  bestaande uit verschillende lagen van zwart, wit en goud papier die de schaduwen van boombladeren verbeelden.

De gedichten zijn gerangschikt in zeven afdelingen getiteld in beginsel, nabij, toenadering, bij benadering, in zekere zin, raaklijn en ten leste. De dichter observeert de natuur, verliest zichzelf steeds weer opnieuw in de tuin, aan zee, op het bankje in het duin; het is zijn opdracht vanuitverwondering liefde te ontginnen en moed te putten uit de vergankelijkheid, tegenover de leegte te staan en met toewijding de subtiele rimpelingen van nieuw leven te ontwaren. 'Leegte is het meervoud van stilte. Een kus op de wang van het vergeten.'
De bundel opent 'in beginsel' met een mijmering over tijdloze schoonheid die verandert met de seizoenen en niet hoeft te worden begrepen.  De dichter maakt hierbij de paradox van vergankelijkheid en tijdloosheid aannemelijk. De beschouwelijke, mystificerende poëtica verzoent
tegenstellingen en tegenstrijdigheden en biedt zo een uitweg uit de melancholie.
Elbert Gonggrijp toont zich een dichter uit innerlijke noodzaak, steeds op zoek naar metaforen die zijn observaties, gedachten en gevoelens omspelen. De dichter schildert in eigen taal, probeert de tijd stil te zetten in trage observatie waarbij de schoonheid van het moment vele keren op creatieve wijze wordt aangeraakt. De lezer wordt geraakt door de schoonheidservaring van de pure blik, vervuld van twijfelende verwondering.

De poëziebundel 'Bij benadering misschien dit' is beslist een aanwinst op uw boekentafel en
mag niet ontbreken in uw poëzieverzameling. De bundel is te koop via Uitgeverij Silhouette Artistique van Conny Lahnstein (connylahnstein.com) of Bol.com. Meer gedichten zijn te lezen op natuurgedichten.blogspot.com .

Felix Hogeboom,
plaatselijke krant ' De uitkijkpost ',
donderdag 20 december 2018