Thursday, December 27, 2018

RECENSIE DICHTBUNDEL ' BIJ BENADERING MISSCHIEN DIT ' - GEMMA ELISABETH HUISMAN

Het rijgelen * van de onophoudelijke vraag in alles

Een recensie van schrijftser Gemma Elisabeth Huisman van de dichtbundel ‘ Bij benadering misschien dit ‘



* ( ‘ Rijgelen “ is volgens Gemma een samentrekking van ‘ rijgen ‘ en ‘ verleggen ‘ )


Intro 

Wat als eerste opvalt is de interpunctie  zonder dogma 
De alom aanwezige liefdesgedachten met het gehele gamma van donker naar licht en terug in de (h)erkenning van NIETS 
Mij deed het herinneren aan een gesprek waarin iemand zei 
"Wie zegt ons dat ik naast jou zit 
en jij hier naast mij?"
Het thema van de onzichtbare werkelijkheid die zo verlangend werkelijk wil zijn 
(Een belangrijke oorzaak van mijn dialoog met de schrijver en de reden dat ik zijn werk wil becommentariëren) 

Misschien bij benadering dít :
Voegwoorden die veranderen in onderwerp de droeve ondertoon gevat om de gewone omgangstaal terstond los te laten 
Het aaneenrijgen van woorden tot op grote hoogte als Tibetaanse wensvlaggetjes boven de trog van de diepten 

Hoofdstuk 1

De liefde ontmoeten na het lofdicht
het prachtige hoogtepunt ervan in DEEMOED 
De volstrekt psychologisch wijze overgang naar de moeder
De ogenschijnlijke tegenstelling van de mislukte de afwezige spiegeling om het eigene te vinden in de aanwezigheid van een andere vrouw hervonden bijna pantheïstisch met de natuur verweven 

De vragen komen en gaan
Over de angst voor het vergeten 
De bodemloosheid van een bestaan waar de melancholie van enkele gedichten "te eenzaam om te wonen " in HUIDIGE STAND VAN ZAKEN

Een poging om te analyseren en de constante van het veranderlijk vertrouwde  te omvatten levert filosofische pareltjes op 
Hier aanbeland vallen-Origami- en - Ode aan Rutger Kopland- uit het hoofdstuk zo voelt het voor mij
Mogelijk had de ode geplaatst kunnen worden als introspectie bij een korte biografie of het fraaie citaat aan het begin waar nog geen paginanummering ?

De draad weer herpakken in het hoofdstuk  "In zekere zin"laat de vrolijke noot vlinderen 
Toen het woord nog een gedachte was en de kansen buitelden
 De bijbel maakt gewag van een zin met die strekking 
De paradijselijkheid en de tuin" die weerstand bood aan tijd en ruimte "(blz 54)
Echter de eindeloze herhaling van "langzame woorden "(blz57) leiden mij toch weer naar een lege plek 

IMPASSE begint met de pragmatische zin:"tussen willen en gaan zit een overweging "
Vervolgens wordt deze pauze schitterend verbeeld tot diep in het roerloze 

Op blz 64 lijkt alles samengevat in één couplet het laatste uit AUTOBIOGRAFIEmet als finale stuiptrekking GERUCHTen het verval dat mijn vingers snel deed terugbladeren naar blz 20 waar een prachtige liefdesverklaring uit VAGE GERUCHTEN 

De bundel BIJ BENADERING MISSCHIEN DIT gebeurde mij 
Het gebeurde mij 
De lezer wordt uitgedaagd om zinsopbouw en het grammaticale landschap te vergeten om een andere dimensie te betreden 
Een die bij vlagen hallucineert 
Raakt aan de mystiek die ik zo intens voelde bij het lezen van natuurkundige filosofische poëtische geschriften over paralelle werelden 
De holografische weergave van leven als dood-  de dood als het leven

Waar de honger naar kennis "bessen in het rond strooit " is Elbert Gonggrijp te vinden 

In het laatste hoofdstuk blijkt de raaklijn buiten de grenzen van het waarneembare gekomen 
Ondertussen heel normaal voor de lezer geworden
Nogmaal wordt kalm en zelfverzekerd een almaar verleggend perspectief getoond 
Aanvaarding !

Steeds weer die leegte te treffen in het oponthoud zoals de schrijver het leven noemt 
Het hier dat stukslaat in de branding op blz 83
Deze ontwikkeling in allegorie met de natuur en haar seizoenen te vangen met woorden

Tot slot 
Deze imposante gedichtenreeks baant zich door mijn brein tot drie delen:
1- De liefde van vrouw en moeder
2- Uiteenzettingen over vervulling twijfel en leegte  en de herkenning in natuurverschijnselen 
3- Inzichten die de gewone observaties overstijgen 

Dit alles geschreven in een taal die aan wie zich helemaal openstelt een andere kijk op de manifestatie der dingen brengt 

Geen bundel om af en toe ter hand te nemen als koekje bij de thee of glas wijn
Doorlezen is mijn advies 
om deze marathon van aaneen geregen "schetsen " als een geweldige ervaring te begrijpen

Hierbij voegde Gemma ook in de gedachtenuitwisseling nog enige opmerkingen die ikzelf niet onvermeld wil laten.

“ Voor mij blijf je en was je vanaf dag 1 een top schrijver niet te vergelijken met niemand.  Ik ben een groot fan van de stijl van je taal. Mocht er iemand in dat tombola Türingen jouw gedichten ooit gelezen hebben dan haalt ie er deze zó uit. Zo herkenbaar en tegelijk niet makkelijk te lezen hahaha ben je… Wanneer dat gebeurt en de wil is er ook bij die gasten dan win je… “ 

Hieronder de tekst die Gemma deelde op Facebook n.a.v. haar recensie. Het mag overigens niet onvermeld blijven vind ik dat de samenwerking tussen Gemma en mij binnen de Facebook pagina Landjuwelen juist een stimulans is geweest om mijn stijl te verdiepen en meer te verbreden. Het zij toch even gezegd....






No comments: