Thursday, February 05, 2015

NIETSZEGGEND -

NIETSZEGGEND –
Impressie van een winters “  Oudorperhout “
Uitgewerkte opname Smartphone


Het schaduwlicht van langzaamaan scharrelt over het
geruisloze riet. De molens scholen traag samen langs
de behoudzame vaart. Hun historie standvastig. In hun
wieken het heldhaftig verstarren.

Het is de winterse beleving waarin de zwanen zich
spiegelen op het bevroren water. Ik kan hier eeuwig
duren hoe toekomstige grutto’s ooit blijk zullen geven
van hun onbehouwen broedgedrag.

Het is nog een gokken naar de trek terug. Alles staat
stijf van kou in het dreinende wachten op over en uit.
Maar de stille wenk van een aanstondse koolmees of
de banale gakkende ganzen in twijfel.

Om vanuit een neer te strijken voorlopig de waan thuis
te blijven. Ik wandel mij primair langs geplande paden.
De tegels geplaveid voor een verder weg voorbij wat mij
hier zou zijn beoogd.

Het ligt hier bestorven met stilte onder de zo duidelijk
voorlopige blauwe lucht. De bruggen overbruggen mijn
gepeins, de zon hangt tot het laatst in de kaalte van
de verlangende takken naar meer –



Elbert Gonggrijp,  polder Oudorperhout,  Alkmaar,  donderdag 5 februari 2015


(Foto's door mij ter plekke gemaakt met dezelfde Smartphone waarmee ik hier het gedicht heb ingesproken) 

(YouTube filmpje meer ter illustratie van het licht in een willekeurige polder)








No comments: