Sunday, February 15, 2015

WINTERGEDICHTEN

WINTERSONATE 1.
KNNV excursie gebied Uilenvangersweg, duinen
Uitgewerkte opname Smartphone
Versie 1(Blank vers)

Alles wat ik mij bijeen vergaar fragmenteert het
werkelijke. Zou het herfst zijn dan moest alles van
zijn kracht ontdaan van volle bloei tot in bonte
kleurenpracht. Een dorrende dood nagejaagd
om in alle toonaarden een fronsende winter.  

Zij kent haar jonge jeugd in vochtige mossen of
sterft verwerend tot het eeuwige korstmos.,
ordeloze structuren van een bronstig weleer.
Het dusdanige bewijs van subtiel grijnzende
patronen vakkundig tot chaos toebedacht.

Hier waant de voortvarende mentaliteit van laat
maar waaien. De vermaledijde tijdgeest van het
achteloos laten liggen.  De bochten naar een
dusdanig thuis dat het voortdurend ontsnapt
aan de vraag wanneer.

Als een kaart, een overtuiging, maar
geen kompas, de uiteindelijke weg –



Elbert Gonggrijp,  Bergen aan Zee,  woensdag 11 februari 2015


Afgeleide poging tot sonnet:


WINTERSONNET
KNNV excursie Bergen aan Zee


Het verweest. De valende kleuren vallen voorbij de pracht
in de bijtende snijdende kou, de steevaste grillende wind.
Herfstige bloei vlammend haar blad,  het vluchtige kind
 verijlt schrijlings vereenzaamd zijn enigste kracht.

Een voortvarend bestaan dat zich blekend en blind
onttrekt aan oog en oor, dor en doods wars liefde veracht.
De verbeelde natuur. Ruw, rauw en ruig niet welgezind
toornt zij hoog en onontkoombaar haar onstuimige macht

Ik lees mij beduusd de duidende toekomst een enige vraag
een innige kaart een onmachtig kompas een heldere geest
Ik weet mij heg noch steg die mij pad of richting bedaard.

Ik zet mij schrijlings op weg maar aarzel onzeker bedeesd
grillig patronen verdwaasd tot een doel, een huis, een haard.
Het is hier dat ik mij roerloos vind, de bochten het meest –


Elbert Gonggrijp,  Alkmaar,  donderdag 12 februari 2015

Foto's Elbert Gonggrijp, ter plekke geschoten tijdens de excursie(Smartphone)













2 comments:

Unknown said...

I like this a lot.
Bit of Shakespeare.
Bit of Vivaldi.
Beautiful pictures.
like this a lot.
greets kiki.

Elbert Gonggrijp - dichter (1965) said...

Thank you...Are you also a friend of mine on Facebook? And someone who'se a member of the group Weltschmerz? Dan ben je dus waarschijnlijk inderdaad een Nederlandse... :) Ik zag je daar namelijk vandaag dinsdag 17 februari 2015..

Groetjes,

Elbert gonggrijp