Wednesday, April 22, 2015

EERSTE VINGERAANWIJZINGEN

 
EERSTE VINGERAANWIJZINGEN
Eerste Violen

KNNV wandeling Bergen aan Zee

 
Daar waar ik de eerste schrandere violen
de eerste toon zie zetten, hun fiere
vlaggenwimpels pimpelpaars.


De eerste schreden voorjaar. Ik hijs hun
montere pracht ten top, hun zuivere
contrasten. Het vorsend duin trekt
zich fronsend de patronen.

Het onwillekeurige zand. Hier tussen het
rimpelig mos en het kruidgewas strijden
zij hun traditionele volmacht opnieuw
ter eer.


Geslaagd in weer en wind. Zij vertederen
teer hun vrolijke lach. Daar sta ik dan
verbazend mijn hoofdschuddende blik.


Het nakijken wil zich onwillekeurig van
duin tot duin. Een vingerwijzing in het
hoge dorre gras, het weerbarstige helm
dat aanhaakt aan dit kleurige feest.

Waar moet ik mijn vluchtig zoeken
laten als het hier, juist hier of enkel
daar laat aanzien als het schier
unieke zo aanstonds op de
barre aarde?

Het moment het peilloos ogenblik
van een foto, maar achteraf de
enige juiste determinatie.

Alsof geluk eventjes vanzelfsprekend
gewoon –

 
@ Elbert Gonggrijp, Alkmaar,  donderdag 23 april 2015
@ Foto's Elbert Gonggrijp, Bergen aan Zee,  april 2015


 Ruig Viooltje
 Zandviooltje



Duinviooltje


 Hondsviooltje


Bleeksporig Bosviooltje



 


















 

 

    

 

    

 






No comments: