Tuesday, July 04, 2017

VOOR ZOVER

Voor zover

Uitgewerkte notities


Enkel een klucht van wind en water, bomen en lucht. Het
is de juiste plek om nergens bij stil te hoeven staan. Het is er
warm, de lucht betrekt en de eenden drijven langzaam weg.
Uit een stilstaand Monet, hun onhoudbaar perspectief,

vele waterlelies later. Er valt veel voor te zeggen, maar
ik laat het vroegtijdig los. Het geoorloofde van kijken, een
dieper zwijgen dat zich op het netvlies priemt. Je hebt
het zo dikwijls mis voor je het in de gaten, als het zicht

de blik vervalst. Ik red mij met die gedachte dat het mij
ergens aan deed herinneren, toen ik het voor het eerst
besefte, er nieuwe woorden aan gaf. Een manifestatie
zonder er een duidelijk oordeel over te vellen,

hoe welluidend
de vogels ook –


Elbert Gonggrijp,  Slotgracht Egmond aan den Hoef,  dinsdag 4 juli 2017
Foto Elbert Gonggrijp,  bewerkte foto Waterlelies - 2016



No comments: