Friday, March 02, 2018

RECENSIE GEDICHT " GOUD " DOOR ELFI VANDENABEELE

Recensie gedicht “ Goud “ door Elfi Vandenabeele


Ik heb om iets te kunnen bespreken voor poëzie gekozen omdat
het schrijven van poëzie mijn lust en mijn leven is, ik zie poëzie
als ademen en een wordt vervolgd. Het gedicht “ Goud “ van Elfi
Vanderabeele sprak mij daarbij meteen aan en wel
om verscheidene redenen.

1.     De schijnbare eenvoud waarmee ze teder de liefde beschrijft.
2.     Het vermijden van grote woorden die snel tot een cliché
kunnen leiden
3.     De evenwichtige opbouw van het geheel.
4.     Het gewaagde afbreken van sommige zinnen, een stijl die ook
door mij soms gehanteerd wordt. Het laat de werkelijke betekenis
nog aan de lezer.
5.     Het mooie spelen met spreken en zwijgen.
6.     De eerste strofe begint ook sterk: “ Leg woorden op mijn lippen/
verzegel ze zodat ik ze alleen/in jouw oor fluisteren kan./Alleen
als wij de wereld heel even//vergeten.
Herhaling is hier niet
storend, benadrukt de boodschap en de laatste zin die overgaat
in de tweede strofe is ijzersterk te noemen.
7.     Er zit een prachtige lichtheid in het gedicht die ik erg waarderen
kan en ook door mij soms nagestreefd word.

Al met al een dichteres waarvan ik hoop dat ze hiermee doorgaat….

Elbert Gonggrijp,
natuurdichter


Egmond aan den Hoef,
zondag 25 februari 2018


No comments: