Wednesday, February 13, 2019

LEVEN IN LIEFDE

Leven in LiefdeValentijnsgedicht
Deepak Chopra
Voor mijn liefste


Als je al het leven uit de liefde zou overslaan, wat
heb je dan aan geven. Ik kwam je tegen – spontaan
en wist dat wat er voor heel even bodem zou
krijgen ons eigen zou zijn – een liefde lang.

Wat ik ervan verlangde had ik zojuist nog vergeten
toen ik dichter op jouw huid mijn stilte uitvond – jou
welteverstaan. Er is niets zo gewoonlijk dan jou
hier in het dagelijkse vertrouwde.

De jaren tellen weliswaar, maar de verbazing blijft.
Hoe jij doorgaat waar ik dreig te versagen, hoe ik je
bemoedig daarmee door te gaan. Je bent mijn
antilope, mijn hinde – gracieus in elke sprong.

Mijn hart, mijn mond, mijn ziel die telkens door
jou getroffen worden – door te gaan in die doldrieste
beweging – uit te rusten in elkaars luwte van 
het doelbewuste houden van.

Op het netvlies gebleven toen jij mij zag en mij
daarmee achterliet – een verschijnen en verdwijnen
in een dagelijkse gewoonte – wat je eigenlijk zei –
het hindert niet want ik ben immers bij je –  


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
woensdag 13 februari 2019 

No comments: