Saturday, February 23, 2019

PATROON

PatroonVoor mijn liefste


Steek na steek tikt pen voor pen toegewijd
de tijd terug. Een lievelingstrui van jaren her
beleeft een nieuw te dragen welbehagen om
nooit meer te verjaren, uniek van snit.

Dit is wat mij eerder toebehoorde. Bijna niet
na te maken omdat er straks een andere figuur in zit,
ouder en misschien wijzer. Zelf eerder versleten,
maar doorleefder een ervaren jeugd.

Jij breit mij met liefde, doorziet mijn patroon.
Ik ben nog steeds doodgewoon zeldzaam mijzelf
gebleven. Voel ik weldra de wol, ruik ik straks
haar geur van wat zij allemaal destijds beleefde.

Ik zie het eindeloos geduld en weet daarin hoe
ooit een moeder hetzelfde deed – jij nu met dezelfde
huisvlijt, even dichtbij en geruststellend – één
recht, één averecht – 


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
zaterdag 23 februari 2019 

Foto @ Conny Lahnstein - Betreffende trui in de maak...


No comments: